PENSIJILAN HALAL PREMIS MAKANAN DI MALAYSIA: PERATURAN DAN PANDUAN BERKAITAN

PENSIJILAN HALAL PREMIS MAKANAN DI MALAYSIA: PERATURAN DAN PANDUAN BERKAITAN

RM 20.00

ISBN:

978-967-2423-44-7

Categories:

General Novel

File Size

32.01 MB

Format

epub

Language

BM

Release Year

2024
Favorite (0)

Synopsis

Buku ini dihasilkan bagi memberikan panduan kepada pelbagai pihak termasuklah pihak industri dan juga pengguna memahami dengan lebih jelas keperluan dan prosedur pensijilan Halal Malaysia ke atas premis makanan yang dilaksanakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia /Jabatan Kemajuan Islam Negeri atau Majlis Agama Islam Negeri yang dilantik sebagai pihak berkuasa berwibawa halal di negara ini.

Buku ini mengandungi pengenalan asas tentang konsep halal dan Halalan Tayyiban, perkembangan pensijilan halal di Malaysia dalam perihal skim premis makanan, undang-undang dan peraturan khusus berkaitan premis makanan di negara ini. Garis panduan dan standard berkaitan yang perlu dipatuhi oleh mana-mana pengusaha premis makanan di negara ini.

Sungguhpun sudah terdapat banyak buku tentang pensijilan halal di negara ini, namun fokus kebanyakan buku-buku tersebut adalah tentang produk makanan atau minuman sahaja. Tidak banyak penulisan berbentuk buku yang boleh dirujuk tentang skim pensijilan halal premis makanan. Malah, buku ini telah mengulas pensijilan halal terkini menurut keperluan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia (domestik) 2020 dan Sistem Pengurusan Halal Malaysia 2020.