Rempit Al-Fateh, Usah Letih

Rempit Al-Fateh, Usah Letih

RM 15.00

ISBN:

9789671692233

Categories:

Motivation
Religion
Islam

File Size

3.47 MB

Format

epub

Language

BM

Release Year

2022
Favorite (0)

Synopsis

Khas untuk buku ini, jom kita merempit gaya Al-Fateh! Banyak yang boleh kita ulas, tafsir dan mengambil ibrah (teladan dan pengajaran) dari kehidupan Sultan Muhammad Al-Fateh serta kepimpinannya. Sejarah tetap sejarah, insya-Allah ia bakal berulang. Justeru suruhan Allah agar ‘berjalan di atas muka bumi’ ini.

Pendekatan saya mungkin berlainan untuk siri buku motivasi ini. Seperti buku yang terdahulu, masih santai, namun saya cuba padatkan agar kita lebih seronok menelaahnya. Saya selang-selikan dengan kisah, ayat-ayat al-Quran, hadis Nabi Muhammad SAW, kisah para Sahabat dan kisah umat terdahulu, serta pantun, tamsil, peribahasa dan puisi.

Semoga para pembaca dapat menyerap rencam penulisan - debar dan tenang, sayu dan gembira, gertak dan kasih sayang.

Dalam usaha membawa satu elemen motivasi kukuh, penulisan buku ini tidak lengkap sekiranya tidak diimbas kembali siapakah di belakang kejayaan Al-Fateh dan bagaimana misi baginda dibentuk dalam meralisasikan sabda junjungan Nabi akhir zaman. Justeru visi Sultan Uthman Al-Ghazi – pengasas sebenar Daulah Uthmaniah - menjadi titik tolak atau asas pembentukan sahsiah Sultan Muhammad Al-Fateh.