Sherlock Holmes: Misteri Klien yang Masyhur, Misteri Perajurit Berwajah Pucat, Misteri Batu Mazarin & Misteri di Rumah The Three Gables - Edisi Bahasa Melayu

Sherlock Holmes: Misteri Klien yang Masyhur, Misteri Perajurit Berwajah Pucat, Misteri Batu Mazarin & Misteri di Rumah The Three Gables - Edisi Bahasa Melayu

ISBN:

978-967-369-589-8

Categories:

Teen Novel
General Novel

File Size

1.31 MB

Format

epub

Language

BM
Favorite (0)

Synopsis

Misteri Klien yang Masyhur

Violet de Merville akan mengahwini Baron Adelbert Gruner, seorang penjenayah Austria yang diketahui telah membunuh ramai orang termasuk isterinya, dan ini merunsingkan ayahnya, Jeneral de Merville. Pelbagai usaha dilakukan untuk memujuk gadis itu, namun gadis itu menganggap semua cerita buruk tentang Baron itu adalah fitnah semata-mata. Seorang klien misteri yang juga risaukan Violet telah meminta Sir James menemui Sherlock Holmes dan Dr. Watson untuk meminta bantuan. Ini adalah kes yang membuatkan Sherlock Holmes seperti tidak berdaya kerana kekuatan logik dan kehebatan mindanya tidak berguna untuk memujuk seorang gadis!

 

Misteri Perajurit Berwajah Pucat

Kali ini Sherlock Holmes menulis sendiri kisah penyiasatannya setelah selalu mengkritik gaya penulisan Dr. Watson. Pada Januari 1903, James M. Dodd datang menemuinya untuk meminta bantuan selepas melalui pengalaman yang membingungkan. James mempunyai seorang sahabat baik semasa berkhidmat dalam tentera, bernama Godfrey Emsworth yang telah lama menyepi. Ayah Godfrey telah membalas surat James dan menyatakan Godfrey sedang belayar mengelilingi dunia. Bagaimanapun, James merasakan ada yang tidak kena, lalu dia ke rumah keluarga Godfrey untuk mendapatkan jawapan. Ayah Godfrey melayan James dengan dingin, dan James dapat merasakan seisi rumah itu telah menipunya. Pada malam itu, James tiba-tiba terlihat wajah Godfrey pada tingkap biliknya. Apa yang menakutkannya, wajah Godfrey kelihatan lebih pucat daripada mayat! Apakah yang dilihatnya itu benar-benar Godfrey atau hantunya? Akhirnya Holmes sedar, menulis bukannya mudah.

 

Misteri Batu Mazarin

Semasa Dr. Watson tiba di 221B Baker Street, Sherlock Holmes sedang tidur kerana kepenatan menyiasat kes kehilangan batu permata bernilai £100,000. Pembantu rumahnya, Billy menunjukkan sesuatu di tingkap yang membuatkan Watson terkejut, iaitu sebuah patung lilin menyerupai sahabatnya itu. Ini mengingatkan Watson kepada kes Perangkap Rumah Kosong, di mana Holmes menggunakan patung seperti itu untuk mengumpan penembak tepat yang memburunya. Apabila Holmes bangun, dia menceritakan bahawa dia diburu oleh seorang penembak bernama Count Negretto Sylvius, yang juga merupakan pencuri batu permata itu. Kes ini mungkin hampir sama dengan Perangkap Rumah Kosong, namun kali ini permainannya berbeza!

Misteri di Rumah The Three Gables
Puan Mary Maberley hairan kerana rumah lama yang didudukinya sejak dua tahun lalu tiba-tiba menarik perhatian seorang pembeli misteri yang sudi membayarnya dengan harga yang tinggi. Tambah membingungkan, pembelian itu termasuk semua perabot dan segala apa yang berada di dalam rumah itu, termasuk barang-barang peribadi Puan Maberley! Kerana berasa terlalu pelik, Puan Baberley membatalkan urusan jual beli tersebut. Sherlock Holmes yakin ada sesuatu di dalam rumah The Three Gables yang dimahukan pembeli itu, dan kemungkinan ia ada kaitan dengan perubahan sikap anak Puan Maberley sebelum dia meninggal semasa dalam urusan diplomatik di Rom.

 

 

Keempat-empat kisah ini telah dimuatkan dalam jilid The Case-Book of Sherlock Holmes yang pertama kali diterbitkan pada tahun 1927.